22 Eylül 2010 Çarşamba

Zeytin Hasadi

Bu sene zeytinlerimiz cok erken oldu. Genelde yerel zeytinlere gore zaten 1 ay kadar erkenciyiz ama bu sene daha agustos bitmeden dalinda kararan epey bir zeytin farkettik birdenbire.

Ilginctir, 2 agacimizdaki tum zeytinler yesil ama burusuktu. Neden bilemedik. Buradaki tanidiklar da annemler (Ege bolgesi) de bu sene baslarina ayni seylerin (erkencilik, az verim, kuruma) geldigini soyluyorlar. Zeytinlerimiz zaten az o yuzden ne burusuk dinledim ne ufacik! Hepsini isledim. Sadece ayri kaplarda sakladim. Bakalim, performans onumuzdeki senelerde bu emege deger mi degmez mi, soyleyecek. Bu yaptigimi gorunce hayretler icinde, ben ne zaman kendi zeytininden baskasini begenmeyenlerden oldum dedim kendi kendime! Biliyorum, biliyorum; zeytinleri yaptigimiz ilk sene!:) Daha bir kac sene oncesine kadar tanidiklarin kendi yaptigi zeytinleri pek begenip, baska da bir zeytin yememe tercihlerini hafif biyik altindan gulerek dinlerdim. Simdi onlardan biri oldum!

Agaclar boy seviyesinde olunca toplamasi da bir zevk. Ama bir tane bile kacirmayacagim deyince agaci 3 kere tavaf etmek gerekiyor. Her seferinde farkli bir acidan bakarak, gozden kacmaya calisan zeytinleri yakalayarak. Bazi agaclarimizda zeytinler bolken, bazilarindan 1 tane bile alamadik. Bunu once pamuklu bit mucadelesi olarak yaptigimiz basincli suya vermistik ama herkeste bir verim problemi olunca tam da emin olamadik. Onumuzdeki sene kontrollu deney yapmali.

Zeytinlerimiz 10 gune kadar yemege hazir olacak. Kahvalti sofrasi da eksiklik hissinden kurtulacak.

7 yorum:

okivanc dedi ki...

Hangi agacalardan zeytin almadiginizi isaretlediniz mi? Yildan yila hep ayni agaclarda problem varsa belki problemi cozmede yardimci olur.

Pinar dedi ki...

Yok Onder'cim, isaretlemedim!:( Aslinda yapsam gercekten de cok iyi olurdu. Ama basincli su olayini denemek zorunda kalirsak bu ilkbaharda, agaclari isaretleyerek yapacagiz. Bu durumda, hasat zamani da isaretlersek bir iliski var mi cikar. Hatta onumuzdeki seneler icin de dedigin analizi yapmak icin veri toplamaya baslamis oluruz.

nalan dedi ki...

sizin ağaçlar için de kaolin kili uygulaması iyi sonuç verir belki de zararlılardan koruma için. meyvelitepe pek iyi sonuç aldığını yazmıştı ya ondan diyorum.
ben de yıllar var, annemin yaptığı zeytinden başka zeytine burun kıvırıyorum.
anneannemin bahçesindeki ağaç yetmiyor tabi, o yüzden komşularımızın köydeki zeytinlerinden alıp yapıyor her yıl.
her tenekesi ayrı güzel çıkıyor. ama favorim sele zeytin yine de :)

Pinar dedi ki...

Meyvelitepe ile kaolin kili konusunda epey yazistik. Kaolin kilini Ankara'ya gittigimde alip getirdim ama biraz zamanlama ters oldu. Bu sene deneyecegiz artik.

Nalan, sele zeytini yapmasini 2 senedir beceremiyoruz. Guzel olmuyor. Nasil yapiyor annen?

nalan dedi ki...

hı.
ben etraflıca öğreneyim o zaman :)

virego yücel dedi ki...

güzel kardeşim zeytin hakkında aklında kalması için bir iki şey söyleyim.zeytin cok nazlıdır bir sene verir bir sene vermez.buruşuk taneli meyvesş varsa haftada iki sefer sulaman gerekir susuz kalmıştır.filizlerini kırma küser ara sıra seyrekliştirme işlemi yapın.yani fazla sık dalları budayın.sele zeytini yapımına gelince. öncelikle bir kıl cuval veya sele bulman lazım.bir kğ zeytine bir avuc kaya tuzu koy sonra oseleyi veya cuvalı meyılli bir yere koy üstün fazla agır olmayan bir agırlık koy. bir hafta sonra su sızmaya başlıyacak ondan sonra haftada iki kere calkala . ve bir ay sonra tadına bak hafif acısı bir tadı olmalı ve fazla tuzlu olmamamalı eger dedigim kıvama eriştiyse al yıka ve üstüne sıvı yag dök tabiki başka bir kapaklı kavunozda olursa iyi olur. ve arasıra calkala. sakın zeytin yag koyma cünkü eritir afiyet olsun.

Pinar dedi ki...

Abicim, bizde zeytin pek olmadigi icin sele zeytini icin ayirdigimiz zeytin ancak yarim kilo kadar olabiliyor. Eh, onun icin de kil cuval ya da sele kullanmak olmuyor. Cam kavanozda yapmaya calismistik. Bu arada diger oneri ve bilgiler icin de sagolasin.