14 Ağustos 2009 Cuma

Sebze tuketme, saklama

Son 1 aydir uzerimize akin akin gelen sebzeleri ziyan etmeden tuketmenin ve saklamanin yollarini ariyoruz. Tabi ki yemek ilk akla gelen. Bahcemizde patlican, biber, borulce, bamya, top kabak ve domates var. Bu sebzeleri bazen yaratici bazen de klasik tariflerle pisirip duruyoruz. Bazi denemeler cok basarili oldu. Mesela bamya kizartmasi. Dogrusu yumurtali, misir unlu versiyonunda basarili olamadim. Ama diger yagda soteledigim, uzerinde ayrica soteledigim kirmizi biber, kirmizi sogan, ve sarimsakli sos ve de yaninda yogurtla servis yaptigim seklini epey begendik.

Bu pisirme denemeleri sirasinda kesfettim ki sulu yemek olarak pisirdiklerim o sebzeyi ya da yemegi cogaltmak anlamina geliyor ki, bu bizim icin iyi degil. Onun yerine sebzeleri meze seklinde pisirmeye basladim. Hele bir kabak mezesi yaptim ki yeme de yaninda yat oldu. 3 tane kocaman top kabaktan 1 tabak asagida fotografini gordugunuz meze cikti ki, 1 gunde tukendi. Kabagin %90'i su herhalde! Kabagi rendeleyip, zeytinyaginda suyunu salip sonra da cekene kadar soteledim. Ayri bir yerde sogan kavurup, bir miktar iri dogranmis cevizle pismis kabaga karistirdim. Kabagin yumusacik tadini, agza diri diri gelen ceviz ve soganla dengeledim. Ve tabi ki sarimsakli yogurtla karistirdim. Ertesi aksam bize konuk gelen Tugrul'un kardesi ve kiz arkadasi bademli versiyonunu Palamutbuku'nde bir lokantada deneyip bayilmislar. Aslinda aklima gelseydi badem ile yapardim, boylece bir malzeme daha bizden olurdu! Sonucta, bu tarif tam bir basari oldu benim icin. Cok sebze ile hemencecik tuketilen bir yemek/meze yapmak hedefine ulastim!

Diger yontemler, sebzeleri kurutma, domates sosu ve salcasi yapma. Domates sosu ablamin tarifi, super lezzetli oluyor. Kisin o sosla yapilan menemen ve bulgur pilavinin tadina doyum olmuyor. Bakalim bizimki nasil olacak. Konserve ilk deneyisim. Kullandigim kavanozlarin kapaklari yeni degil. Umarim bir terslik olmayacak.

Cherry domatesleri ise sevgili Cigdem'in yardimiyla kuruttum. Isin puf noktasi nemsiz havalari yakalayip, bir de ilk kestiginizde bol tuzlamak, her gun ters yuz edip guneste kurutmak. O kadar lezzetli oldular ki, gelip gecerken agzima bir tane ativeriyorum.

Patlicanlari ruzgarli ve golge bir ortamda kurutmak lazim. Yoksa karariyorlar. Bana Cigdem once tuzlu suda islat diye onerdiyse de, topragimiza tuzlu su dokmek istemedigim icin direk kesip temiz bir ortu uzerinde kuruttum. Kanalizasyon kullanmayinca o lavabodan akan tum su ve diger atiklarin nereye gittigini oyle bir dusunuyorsunuz ki, inanilmaz. Kanalizasyon olayinin ve kapidan toplanan cop torbalarinin insanliga ve dogaya atilmis cok buyuk bir kazik oldugunu dusunmeye basladim. Gormedigimiz seyler bizi cok zararli bir rahatliga itiyor. Bu aslinda kendi basina tartismayi hak eden bir konu. O yuzden kisa kesip tekrar saklama yontemlerine doneyim ben.

Bamyayi kuruturken isin sirri bamyayi asla islatmamak.

Sevgili Cigdem, kis boyunca kulaklarin cinlayacak!:)

Tabi en guzel tuketme yontemi ise, tanidiklarla paylasmak. Onlarin "o ne biberdi oyle" gibi yorumlarini dinlemenin keyfi pek az seyle karsilastirilabilir.

11 yorum:

Meyvelitepe dedi ki...

Ablanızın, izni olursa, şu leziz domates sosunun tarifini alabilir miyiz?
Ben de domateslerle konserve yaptım sözde ve yeni kapaklar kullanmadığım için hemen ertesi gün hepsi köpürdü, tabii ben de birlikte (zaten mutfakta kalma sınırlarımı zorlamışım). Sanırım bu konuda ümidimi tamamen kaybetmek üzereyim. Son olarak bu işleri bilen deneyimli bir yakınıma sordum "kapaklar mutlaka yeni olmalı, yoksa özellikle domates hiç dayanmıyor" dedi. Köpürenleri yeniden kaynattım, yarın pazardan kapak bulabilirsem ne ala, yoksa bunlar da ziyan zebil olabilir. Neyse ki domates rendesinin bir bölümünden domates çorbası yapıp birazını olsun kurtarmış olduk. Bir kısmını dağıttık, dondurduk, dolapta yer yok...
İnşallah sizin konserveler başarılı olur. Çiğ olarak mı yoksa pişirerek mi kavanozlara koydunuz?

Her şey için kolay gelsin.
Sevgiler...

Unknown dedi ki...

Sevgili yeğenlerim,
Bence kapakları ve şişeleri 10 dakika kadar kaynatmak yeterli. Biz de her sene domates konserve yaparız ve şimdiye kadar hiç yeni kapak peşine düşmedik. Domatesleri suyunu biraz çekene kadar kaynatıp şişeliyor ve kapağını iyice kapıyoruz. (İçine çok az tuz ve zeytinyağı da konuluyor.) 20 şişeden bir veya ikisinde bozulma oluyor gerisi sağlam kalıyor.
Bu arada aşağıdaki sitede şekersiz reçel yapımı ile ilgili harika bir yazı var. Gözlerinizden öperim.

Unknown dedi ki...

http://sineksekiz.wordpress.com/2009/08/15/sekersiz-recelin-sirri-elma-suyu-ve-pekmez/

Çiğdem dedi ki...

Afiyetle yiyin :)

Pinar dedi ki...

Meyvelitepe, Ablamin tarifinin yayilmasindan buyuk keyif alacagina suphem yok. Hemen ayri bir blog olarak yazacagim. Yaptiginiz sosun bozulmasina cok cok uzuldum. Kendim de bu sene yaptigim icin nasil bir yorgunluk oldugunu biliyorum. Hele bu sicakta! Umidinizi sakin kaybetmeyin. Denemeye devam!

Murat amcacim, Cigdem de kavanoz ve kapaklarin kaynatilmasini ve sicakken doldurulmasini onermisti ama bu sicakta usendik. Ama bir dahaki sefere mutlaka oyle yapacagiz.

LEMAN dedi ki...

alemsın vallahı ama denılenlerı kulak ardı etme tam yap patlıcanları tuzlu suda beklet yoksa acı olur tüketirken ben birde menemen yapıp bıber domateslı kavanoza koyuyorum aynı yöntem yanı sende den daha pratık kışın açıp üstüne yumurta kırıyorsun bırde kabaklarım çok oluyor e hergunde yenmıyo bır kısmını çekirdege bıraktım bır kısmını oyup patlıcan gıbı ipte kurutuyorum aynısı oluyor kışın haşlayınca çekirdek elde etmek istiyosan kabakları bırak sararana kadar olgunlaşsın kurusun hatta sapı bile kurusun sonra kopar içini aç çekirdeklerı al kavur fırında harıka bilmem benımk ı fıkır ıstersen yap

LEMAN dedi ki...

benımde eskı kapakları kullanınca bozulma oluyor çünkü öncekı yıl acarken kaşıkla hafıfçe eğiyoruz tabı yamuk yerden hava alıyor ama düzeltıyorum artık tam o kısmını yanı dıkkat edıp egık yeri düzelt sorun olmuyor ama kaynar dolamsı şart tabiki zaten özelliği o

Pinar dedi ki...

Leman, domates sosunu biberli yapmayi dogrusu dusunmedim degil. Menemenin acilisini cok severiz. Aci biberlerle birlikte yapayim bari. Biberler ve domatesi ayni anda mi kaynatmaya basliyorsun?

Kabagin tohumlarini Cigdem de onermisti. Su anda kucuk bir karpuz buyuklugunde top kabak var yine. Onu belki de tohuma birakiriz ikinizin de onerdigi gibi.

nalan dedi ki...

annem geçen yıl domates sosunu biraz kırmızı biber ile karıştırmıştı. bu sosla yapılan kıymalı makarnayı ağzına makarna koymayan veletler bile bol bulamaç yediler.
mutlaka denemekte yarar var :)

Pinar dedi ki...

Nalan, bu farkli denemeleri yazdim bir koseye. Hepsini teker teker deneyecegim.

Sinan dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.